Blue Water vinder kontrakt på drift af arbejdshavne til Femern-projekt
Femern Link Contractors og Blue Water har indgået en kontrakt om driften af nyopførte tunnelhavne.
Esbjerg-baserede Blue Water har indgået en kontrakt med Femern Link Contractors (FLC) om at varetage driften af de arbejdshavne, der er opført for at bygge Danmarks hidtil største og dyreste anlægsprojekt, Femern-forbindelsen. Det oplyser de i en pressemeddelelse.
Opgaven består blandt andet i at prioritere skibsanløb, allokere kajer, indberette til myndigheder og sikre, at ISPS-lovgivning overholdes.
“Vi er stolte over, at FCL har betroet os denne vigtige kontrakt. Vores primære opgave bliver at sikre en høj standard i den daglige drift af havnene med erfarent personale, optimere sikkerhed og varetage agenturet for de skibe, der anløber havnene,” lyder det fra Harbour Manager hos Blue Water, Troels Nyerup.
På både dansk og tysk side er opført arbejdshavne til at anlægge den 18-kilometer sænketunnel mellem Rødby, Danmark og Puttgarden, Tyskland. Tunnelen skal udgøres af 89 tunnelelementer, der skal støbes og udskibes fra arbejdshavnen i Rødby.
79 standardelementer på 217 x 40 x 9 meter med en vægt på 73.000 tons hver samt 10 specialelementer på 39 x 45 x 13 meter og en vægt på 21.000 tons skal støbes. De gigantiske komponenter kræver derfor en lang række specielle fartøjer til sikker håndtering og transport.
“Med Blue Waters mangeårige erfaring indenfor port agency og projektlogistik er vi sikre på, at vi kan varetage denne opgave med høj kvalitetsbevidsthed og et dedikeret, erfarent team. Vi er meget glade for at kunne bidrage med vores kompetencer på et historisk projekt som dette. Vi takker FCL for udfordringen og glæder os til samarbejdet,” siger General Manager for Port Agency hos Blue Water, Klaus Odby Jensen.
I forvejen har Blue Water en servicekontrakt med Fehmarn Belt Contractors om at varetage klarering af skibe, crew change og husbandry services, dokumentation og rapportering til myndigheder. I den anledning åbnede Blue Water et lokalt kontor i Rødby i 2021, som nu udvides grundet den nye kontrakt.
Femern-forbindelsen forventes at være færdig i 2029, og tunnelen skal drives af grøn strøm og fokus på energieffektivitet samt fremtidssikrede løsninger. Forbindelsen er en del af en større europæisk strategi om at skabe en grøn trafikkorridor.
The post Blue Water vinder kontrakt på drift af arbejdshavne til Femern-projekt first appeared on Maritime Direct.