Fiskere vælger den nemme løsning til grøn omstilling

Fartøjet Astrid-Marie er installeret med GreenOil Standards oliefilter. Foto: GreenOil Standard
Fartøjet Astrid-Marie er installeret med GreenOil Standards oliefilter.

Nemmere vedligehold, længere levetid for olie og maskineri, lavere CO2-udledning og en økonomisk mere attraktiv løsning for værft og reder. Det er blandt grundene til, at 18 ud af de seneste 19 nybygninger fra Karstensens Skibsværft har valgt GreenOil Standards løsninger på oliefiltrering.

Publisert

Flere værfter og redere har for alvor fået øjnene op for GreenOil Standard. Ebeltoft-virksomheden, hvis oliefilter agerer grøn erstatning for traditionelle olieseparatorer, har så ledes været leverandør af løsninger på oliefiltrering af smøreolie på motorer, diesel, hydraulik, thrustere og stævnrør på de seneste 18 ud af 19 skibe bygget på Karstensens Skibsværft i Skagen.

Karstensens kender om nogen Nordsøens luner og de konstant foranderlige krav fra politikere og kunder, men vigtigst af alt forstår de hverdagen til søs og vigtigheden af udstyr, som mandskabet ombord kan regne med, og netop derfor bliver de gang på gang valgt til at bygge tidens mest moderne pelagiske trawlere.

Hverdagen ombord på et skib er også et af hjørnestenene for GreenOil Standard. Det er nemlig med udgangspunkt i hverdagen ombord på et skib at GreenOil-systemerne er designet som en alternativ løsning til de klassiske separatorer til rensning af motor, smøreolie og diesel.

Løsningen blev i de fleste tilfælde et filter system, der ikke optager megen plads ombord, ligesom det har betydet, at værktøjskassen kan samle støv i hjørnet, og olien ikke flyder ud over dørken og ned ad kedeldragten ved vedligeholdelse.

Det blev tilmed et system, som mindsker skibets CO2-udledning og downtime; en markant fordel i en tid hvor fiskeriet er under pres fra politikere og særligt den grønne omstilling.

Stor udbredelse på trawlere

Efter flere succesfulde installationer på tidligere nybygninger, talte resultaterne for sig selv. Besætningerne så fordelene i de håndterbare systemer og den stabilitet, som systemerne giver ombord, mens rederierne så fordelene i den rentable investering, optimeringen af energi- og olieforbruget og i fremtidsmulighederne i at vælge et system, som bidrager til at opfylde miljøkravene, der bliver et større og større konkurrenceparameter.

Foruden at være valgt som leverandør til de næste 18 ud af 19 skibe, der bliver bygget ved Karstensens Skibsværft i Skagen, så er GreenOils oliefiltrer ligeledes valgt til blandt andet de pelagiske trawlere Liafjord (Cemre NB78), Selvåg Senior (Cemre NB75), Trønderbas (Westcon NB42) og ikke mindst fabrikstrawleren Ecofive fra Bluewild (Westcon NB41), der i juni – som det første fiskefartøj nogensinde – løb med prisen som Ship of the year på messen Nor-Shipping.

Powered by Labrador CMS