IMO-møde gav fremskridt i arbejdet mod CO2-reducering i skibsfarten

IMO-møde gav fremskridt i arbejdet mod CO2-reducering i skibsfarten

Sidste uges møde i arbejdsgruppen for CO2-reduktioner i IMO endte med vigtig enighed om at arbejde videre med at regne på brændstoffers klimaaftryk helt fra kilde til forbrænding.

Offentliggjort Sidst opdateret
IMO-møde gav fremskridt i arbejdet mod CO2-reducering i skibsfarten

Et lille, men vigtigt skridt blev taget i sidste uge, da medlemsstaterne i FN’s søfartsorganisation, IMO havde møde i arbejdsgruppen ’Intersessional Working Group on the Reduction of GHG Emissions from Ships’.

Formålet med møde var at nærme sig hinanden før det vigtige møde i Miljøkomitéen, MEPC, i juni. Der var således ikke beslutningskompetence på mødet, men der blev givet håndslag på den videre vej i arbejdet mod at reducere udledningerne fra skibsfarten.

Til ugens møde diskuterede man, hvordan og hvorfor livscyklusanalyse for brændstoffer er vigtig. Ved en livscyklusanalyse medtages både udledning af drivhusgasser under produktionen af brændstoffet og udledninger fra skibet, når brændstoffet bruges. Dermed bliver produktionsmetoden af brændstoffer – der måske vil variere fra land til land – også vigtig.

”Vores store mærkesag er, at man bliver nødt til at medregne brændstoffer klimaaftryk i hele værdikæden fra udvinding, over raffinering til forbrænding. Vi skal se på det samlede billede i livscycklusperspektiv for ikke at snyde klimaet og hinanden,” siger direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn.

Det handler om transparens og langtidsholdbare investeringer – ikke at tælle udledningerne dobbelt.

”Sat på spidsen, så skyder vi os selv i foden, hvis rederierne, havnene og brændstofleverandørerne investerer i en type brændstof, der måske nok giver fine udledningstal fra skibet, men til gengæld resulterer i en øget mængde GHG, når man tager hele produktionslinjen med. Vi skylder fra starten af at etablere det fulde billede og dermed et langt mere solidt beslutningsgrundlag,” lyder det fra Maria Skipper Schwenn.

Og netop ideen om at se på livcyklusanalysen for brændstoffer var der generel opbakning til.

”Stort set alle lande støttede op om at arbejde videre med livscyklusanalysen, og indlæggene fra industriorganisationerne understregede deres opbakning. Det må vi sige er positivt, og selvom vi ikke står med et kvantespring, så var det et væsentligt skridt fremad,” siger Maria Skipper Schwenn.

Konklusionen blev, at man indstiller til MEPC, at der skal nedsættes en arbejdsgruppe, som skal se på rammerne for, hvordan man kan regne på det samlede klimaaftryk for brændstoffer. Desuden var oplægget, at arbejdsgruppen bør arbejde hurtigt og være klar med anbefalinger til jul, så den samlede tidsplan for IMO’s GHG strategi ikke skubbes yderligere.

Det er nu til MEPC at tage stilling til, om arbejdsgruppen skal nedsættes, og hvilket mandat den i så fald skal udstyres med.

The post IMO-møde gav fremskridt i arbejdet mod CO2-reducering i skibsfarten first appeared on Maritime Direct.

Powered by Labrador CMS