Lakseeksport fra Midtnorge til sultne europæiske ganer

Det 138 meter lange kombiskib M/S ”Akranes” fra Smyril Line Cargo i Thorshavn på Færøerne der nu er indsat på en toårig testfart mellem Midtnorge og Rotterdam i et turn around samarbejde med det norske feederrederi North Sea Container Line NCL i Haugesund som har indsat rederiets nyeste containerskib M/S ”Coneste” i farten. Foto: Smyril Line Cargo
Det 138 meter lange kombiskib M/S ”Akranes” fra Smyril Line Cargo i Thorshavn på Færøerne der nu er indsat på en toårig testfart mellem Midtnorge og Rotterdam i et turn around samarbejde med det norske feederrederi North Sea Container Line NCL i Haugesund som har indsat rederiets nyeste containerskib M/S ”Coneste” i farten.

I en kæmpe satsning er de norske kysthavbrug i Midtnorge nu i gang med et større eksportfremstød af fersk norsk laks til det europæiske marked. Det sker i første omgang via Rotterdam på bl.a. færøsk tonnage med godsfærgen ”Akranes” som tidligere har gennemgået en større ombygning på Fayyard/Lindø. Oplægget til det nye fremstød er et resultat af samarbejdet mellem kysthavns alliancerne fra Trondheim i syd til den nordlige del af Trøndelag mod Lofoten.

Publisert Sist oppdatert

Af Jens Nørgaard

”Akranes” har tidligere sejlet med nye biler fra bl.a. USA til Vestindien i ejerskabet af det norske rederi United European Car Carriers i Oslo – et RO/RO rederi, oprettet i 1990 med base i Oslo. Skibet er imellemtiden overtaget af det ekspanderende færøske Smyril Line Cargo, hvor det bl.a. har trafikeret mellem Island, Færøerne og Hirtshals samt Island-Rotterdam i øvrigt i et tandem med søsterskibet ”Mykines”.

De midtnorske havbrugere går til ”stålet” med eksportfremstødet af ferske laks, idet producenterne af laksen foruden Smyril Line Cargo indgår en lignende aftale med North Sea Container Line NCL i Haugesund. Rederiet har indsat det nyeste container- og feederskib ”Coneste” i den sammenhæng mellem Midtnorge og Rotterdam ligeledes i en ugentlig turn around.

At havebrugerne indsætter to skibe på rundturen til Europa i sit shortsea projekt skyldes ikke mindst den stigende konkurrence fra landevejstransporten og prispolitikken på samme område.

Resten af artiklen kan læses i Fiskerbladets oktoberudgave her.

Powered by Labrador CMS