Oliefilter er et grønt skridt på vejen

Fartøjet Astrid-Marie er installeret med GreenOil Standards oliefilter. Foto: GreenOil Standard
Fartøjet Astrid-Marie er installeret med GreenOil Standards oliefilter.

GreenOil Standards oliefilter vinder langsomt, men sikkert indpas som en grøn erstatning for de traditionelle olieseparatorer.

Publisert

I en branche, der er kendt for en vis skepsis over for forandringer, er det ikke så ligetil at slå smut med nye opfindelser og tiltag. Det har man mærket hos Ebeltoft-virksomheden GreenOil Standard, der leverer løsninger til oliefiltrering. Ikke desto mindre er deres filterløsning støt og roligt ved at få tag i både fiskeriet og den øvrige skibssektor.

“Vi arbejder i en meget konservativ branche, men nu er der kommet mere skub i det, og folk er løsnet lidt op. Vi ser en dominoeffekt, når vi først har fået en reference, for alle snakker sammen. Det har været til vores fordel, at folk har set, at vores filterløsning virker efter hensigten – og også bedre end det,” siger Rune Hjortnæs Pedersen, der er Teknisk Salgschef hos GreenOil Standard.

Oliefilteret er en fuldt kompatibel løsning som erstatning til traditionelle olieseparatorer, og fordelene tæller både grønnere, økonomiske og tidsbesparende. Det er et simpelt oliefiltersystem, der er 100 procent anvendeligt til alle typer motorer indenfor skibsbranchen, og det kræver ikke forvarmning af olien og har derfor et langt mindre energiforbrug.

“Vores filterelement er bygget op på ren filtrering med fåreuld, fordi det er et naturprodukt. Ulden har struktur som nåletræ med modhager og danner labyrintsystemer i filtret, som er helt unikke til at fange små partikler fra motorens forbrænding. Olien bliver renere, og man får dermed en renere motor og bedre operation. Vi hører fra vores kunder, at de kan se en større klarhed i olien og en renere motor, og det er et sundt og godt tegn,” forklarer Rune Hjortnæs Pedersen.

Han understreger, at filtersystemet renser mindst lige så godt som en klassisk separator, og at der er meget tid at spare på vedligeholdsdelen, da det blot kræver filterskift en til to gange om året afhængigt af motortype.

Selvom det har taget tid, siden filteret så dagens lys i 2014, oplever man nu en stigende interesse for produktet. Ikke mindst uden for landets grænser. Det skyldes især det grønne aspekt samt det faktum, at filtersystemet er kompatibelt med alle typer skibsmotorer – nye
som gamle og dermed også egner sig godt til retrofit.

Dette er et uddrag af en længere artikel bragt i magasinet FiskerBladet. Du kan læse hele artiklen og resten af magasinet ganske gratis ved at klikke her.

Technical sales manager, Rune Pedersen.
Technical sales manager, Rune Pedersen.
Powered by Labrador CMS